Gerriet Harms (links) en Michiel Kromkamp (rechts) van Jumbo René Kromkamp in Coevorden
Met de feestdagen voor de deur is het dagelijks nog drukker dan normaal in de gemiddelde supermarkt. In Jumbo René Kromkamp aan de Vonkweg in Coevorden – met inpandige slijterij – is dat niet anders, maar ondernemer Michiel Kromkamp (28) en bedrijfsleider Gerriet Harms (57) raken er niet van in de war, integendeel. “Die drukte past eigenlijk wel bij mij”, concludeert Harms. Kromkamp is het helemaal met hem eens. De twee maken deel uit van een Jumbo-supermarkt die klanten op maat bedient met een eenvoudig concept: het vooral heel simpel houden.
Tekst: Merijn Slagter
Waar dat simpel houden ‘m dan in zit? “Producten een logische plek geven”, legt Kromkamp uit. “We zetten de chips bij het bier, de eieren bij het bakmeel en als de boerenkool in de aanbieding is, leggen we daar ook rookworsten bij, om maar een voorbeeld te noemen. Zo besparen we onze klanten tijd, geld én gedoe.” Als oud-vulploegmedewerker en zoon van een vader met twee Coevorder Jumbo-vestigingen, lag het voor de hand dat Michiel ooit in de voetsporen van vader René zou treden.“Ik zat bij een accountancy- en advieskantoor, een producent van hogedrukafsluiters en een andere supermarktketen, maar ik dacht: de Jumbo in Coevorden heeft alles wat ik zoek qua werk. Waarom dan nog verder zoeken?”
En zo kwam hij aan de Coevorder Vonkweg terecht, waar hij de dagelijkse leiding in handen heeft met Gerriet Harms. “Om als bedrijfsleider in een supermarkt te werken moet je ook een beetje een tic hebben”, vult Harms aan. Je kunt gekscherend zeggen dat hij met 42 jaar supermarktervaring nog net niet tussen de schappen woont. “Je bent als volwassene winkeltje aan het spelen, geweldig vind ik dat. Maar je moet ook je verantwoordelijkheid pakken”, benadrukt de bedrijfsleider. Van een hiërarchische cultuur wil hij bovendien niks weten. “Nee hoor, een 15-jarige medewerker van de vulploeg vind ik net zo belangrijk. Als die niets doet, ligt er niets in de schappen. We zijn allemaal een beetje ondernemer.”
Dat in een stad als Coevorden hemelsbreed twee Jumbo-vestigingen maar een kilometer van elkaar vandaan liggen is uniek, weet Kromkamp. “Toch hebben beide vestigingen ook een duidelijk verschil. Als je kijkt wie er allemaal werken, is de Jumbo aan de Vonkweg meer een Germanicus-winkel en de Jumbo aan het EDS-plein meer een Raptim-winkel”, lacht hij. “De CSVC-leden zitten wat verspreid.” De Jumbo is ook trouw sponsor van Protos Weering, maar ondervindt ook nadelen van het toernooi. “Dan komen er nogal wat verlofaanvragen binnen, want niemand wil wat missen. Maar daar komen we altijd wel uit hoor”, zegt Harms. “Zo kan iedereen die wil van het toernooi genieten.”
Dat Jumbo het verenigingsleven een warm hart toedraagt, werd ook goed duidelijk uit de B’tjes-actie die in het najaar in de Jumbo-vestiging aan de Vonkweg in Coevorden liep. Bij elke tien euro aan boodschappen kregen klanten één B’tje-munt – “alle beetjes helpen” – die kon worden geschonken aan 36 (sport)verenigingen of organisaties die aan de actie meededen. “Prachtig om te zien hoe dat bij onze klanten leefde”, zegt Kromkamp. “Dat mensen kiezen om bij ons hun boodschappen te halen is mooi, maar het is net zo mooi om met de B’tjes-actie iets terug te kunnen doen.” Welke vereniging de meeste muntjes kreeg geschonken? Kromkamp lacht. “We zeiden toch al dat dit een Germanicus-winkel was?”